20 Haziran 2012 Çarşamba


AYURVEDA IN SRI LANKA

Ayurveda 5000 senelik geçmişi olan aynı zamanda “Hayat bilimi” olarak da adlandırılan bir yaşam biçimi. veya dogu tedavı biçimi.  Ayurveda temellerini bu bölge de atarken savaş ve diğer nedenler dolayı Sri Lanka’yı sanırım gölgede bırakmış. 














Ancak alanda kendini geliştiren halk, geçmiş deneyimlerini nesiller boyu birbirine aktarmaya devam etmiş. Bugün biz batılıların dahi faydalandığı bu bitkisel iyileşme sanatı, iyaşam bilimi hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak için bir süredir workshoplar alarak, kitaplar okuyarak daha fazla bilgi edinmek için elimden geleni yapıyorum ancak alan o kadar derin ki öyle bir yerlere gelmek açıkçası pek de kolay olmuyor. Bunun için bazen batıp çıkmak, hata yapmak, yanlış beslenmek, doğru yolu deneme yanılmalarla bulmak ve bitkilerle daha fazla haşır neşir olmak hatta dışarıda yemek yerine evde yemek pişirmeyi tercih etmek ve birkaç ritüeli de özellikle batılı yaşam biçimlerimize adapte etmek gerekiyor. Bunlara sabah kaltıgınızda güne ılık bir bardak su ilebaşlamak ve dişinizi fırçalamadan önce dilinizi temizlemek ile başlayabilirsiniz.

Sri Lanka’ya gelmeden önce bu aşamalara vücudumu hazırlıyordum bu nedenle şuan da bulunduğum Ayurvedik  merkez benim için pek zorlayıcı ya da şaşırtıcı olmadı. Ancak zaten  böyle bir merkezin özellikle Sanskritçede 'Panchakarma'  yani “Temizlenme, arınma” olarak adlandırılan bu dönemi üstelik bu konulara pek uzaksanız denilmeyebileceğiniz en güzel ve yumuşak  yerlerden biri olacağını belirtmeliyim.

Hayatımız boyunca sadece gıda olarak yediğimiz şeyler değil, dahası tüm yaşamımız boyunca zihnimizde birkitridğimiz anılar, maruz kaldığımız olaylar, yükselen duygularımız ile verdiğimiz tepkiler, içinden geçtiğimiz milyonlarca deneyimi de vücudumuzun özümsediği ve bir gıdaymışçasına biriktirdiği bir gerçek. Peki bunlardan gerçekten arınabiliyor muyuz? Kendimize uyguladığmız geçici  veya anlık terpiler gerçekten bu travmaları silmeyi başarabiliyor mu? Veya gerçekten dönemsel olarak da olsa detox adı altında, sıvı veya daha  iyi beslenip herşeyden arınabildiğimiz zamanlarımız oluyor mu? Bence Ayurveda çerçevesinde gerçekleştirilen bu deneyim ile bu soruların hepsini değil belki ama bir çoğuna cevap bulmak  adına çok yardımcı olabiliyor. Ezelden beridir inandığım ve sonuna kadar savunduğum fikir; şayet zihin sağlıklı ive dengede se vücutta ona ayak uyduracaktır. Ancak zihnimiz yaşadığımız ortama veya yaşam şeklmize, olaylara bakış açımıza tepki veriyorsa işte ozaman  hastalanmamak kaçınılmazdır.






BARBERYN AYURVEDIC BEACH RESORT
Dubai üzerinden yolculuğum toplamda 9 saat uçuş süresi ve 3.5 saat bekleme ile 12.5 saat sürdü. Sadece Dubia’deki bekleme şans eseri uçak da tanıştığım arkadaşım olmasaydı oldukça zorlayıcı ve sıkıcı geçebilirdi. Uçak Sri Lanka, Colombo Havaalanına indikten sonra, beni  alan araç ile birlikte ülkenin en güney ucuna inmek 3.5 saat sürdü. Muson sezonu münasebetiyle ara ara gökten boşalan yağmurlar ve çılgın Asya trafiği bize engel oldu ancak ben bunların hiçbirini pek hissetmedim çünkü öylesine yorgundum ki arabanın arkadsında benim için özel olarak getirilen boyun yastığı ile mışıl mışıl uyudum.

Otele vardığım anda beni taze meyva suyu ve çiçekten yapılmış bir kolye ile karşıladılar. Doktorla ilk  görüşme saatim 14.00 olarak belirlendi ve tabiî ki öncesinde öğle yemeğine çıktım. Aman tanrım o da neydi? Birbirinden lezzetli, taze sebzeler hepsinin içinde çeşitli baharatlar, Hindistan cevizi suyu ve sütü, birbirinden farklı meyveler, pirinç çeşitleri ve yemek alternatifleri… Kendimi çok mutlu hissettiğimi itiraf ediyorum.



FIRST CONSULTATION
İlk görüşmem akabinde söylemediğim halde yıllar önce tavan yapan anemimi bulup çıkartan doktorun önünde saygıyla eğiliyorum ve hemen 30 dakika içinde ilk seansım için ikinci randevumu aldım. İlk durağım vücut tipime özel yağlar ile yapılan senkron masaj oldu. Aslında bu deneyime masaj demek yanlış oluyor çünkü asıl amaç bu özel yağların öncelikle dışarıdan deriye nüfuz ederek iyileşmeyi sağlaması. Bu nedenle aynı anda iki kişi birden iki elle size bu uygulamayı gerçekleştiriyor. Hemen akabinde içinde özel otlarrın bulnuduğu top şeklınde bez torbalarla vücudunuza ısıtırak uygulanan pres  yapılıyor ki yağı cilt daha hızlı emsin. Bundan sonraki aşama ise yine özel yağla baş masajı oluyor. Her “treatment” yapılan uygulama akabinde güler yüzle, sizi giydiren, okşayan sevgi ve şefkatle bir sonraki durağınıza yönlendiren bu tatlı insanları çok sevdiğimi söylemeliyim.  Üstelik burada uygulanan tüm yağlar, bitkiler bahçeden elle toplanıyor kazanlarda kaynatılıyor ve itinayla hazırlanıyor.

Tabiki uygulama bununla kalmıyor, hemen akabinde bitki bahçesinde özel sıcak merhemli ve sanırım pamuklu kağıtlar ile uygulanan “steam bath” buharlı terapiyle devam ederken, yüze uygulanan aloe-vera gözlere ise  kuruluğu önlemek ve dinlendirmek amalı salatalık özlü başka merhemler sürülüyor. Bilinç ve bilinçsizlik arasında kendinizi öylece o canım bitki bahçesine teslim ediyorsunuz... Ben şahsen uyumuş olacağım ki beni azıcık daha sevip Üçüncü aşamaya yolladılar… Öncesinde yağlardan arınmak için yine bitkisel bir takım karışımları vücuduma sürdüler, sıcacık bir duş aldıktan hemen sonra bitki banyosuna girdim. 





Yine bitki özlü sularla aldığım duşun akabinde kendimi akupunktur salonunda buldum. İhtiyaç duyduğum stres bölgelerim, hassasiyetim olan diğer bölgelere yerleştirilen iğnelerle birlikte 30 dakika boyunca yine uzanmış olacağım ki bu terapi de hemencecik bitiverdi. 
Şimdi sıra  yeterince dinlenmemişim gibi dinlenmeye gelmişti. Bu merkezin açılış sebebi de tam buydu zaten, biz batılıların tatil anlayışına gerçek bir gevşeme, rahatlama hatta iyileşme fırsatı sunmak.
  Yapılan ilk konsultasyon akabinde en az 4 günlük alışma ve arınma süreniz oluyor. Bu aşamada sizin için özel bir uygulama henüz yapılmıyor. Vücudunuz ortama ve uygulamalara uygun hale geldiğinde ise asıl temizlik başlıyor.

"AYURVEDA” nedir?
 5000 seneyi aşkın bir bilim olan AYURVEDA, AYUS kelimesi yaşam VEDA kelimesi ise bilim anlamına geliyor. İngilizceye tam çevirisi ise "Science Of Life" olarak yapılıyor. Özellikle Hintlilerin ve tabiki neredeyse aynı kültürel özellikleri taşıyan Sri Lanka’lıların en ufak bir sıkıntılarında başvurdukları yegane bilim dalı. Her sene yüzlerce öğrenci Colombo’da bulunan 5 senelik eğitimin akabinde doktor adayı olarak bu merkezlerde çalışmaya başlıyorlar. Her şeyin yüzde yüz doğal olduğunu bilmek ve gerçekten de sonucunda iyi hissetmek ise kaçınılmaz. Bazen kendimi bu yola adamak geliyor içimden, ancak o kadar emek ve sabır istiyor ki nimetlerinden yararlanabildiğim için kendimi şanslı hissederek alanda sadece daha fazla ne öğrenebilirim diye araştırmalar yapmayı şimdilik yeterli buluyorum. Bu sonsuz bilgi denizinde kaybolmak gayet söz konusu.

FOOD DEMOSTRATION
Hem bilerek, hem isteyerek hem de öneri üzerine o kadar güzel bir yere gelmişim ki; bir yandan tedavi görürken diğer yandan da ayurvedik anlamda nasıl yemek pişirebileceğimi öğrenmek beni daha da memnun etti. Sanırım hayatımda en çok keyif aldığım deneyimlerimden birisini gerçekleştirmiş olacağım ki, bu içerikleri Türkiye’de nasıl bulacağım diye endişe etmeden duramadım. Ama hayatımda yediğim en güzel unsuz Hindistan cevizli tatlı ekmeği yerken evde bunu kolayca yapabileceğimi biliyorum ya artık bize yemeğe gelenler yaşadı. Ayrıca sebzeleri de aynı onların gibi nasıl pişireceğimi de öğrendim. Arzu edenlere tarifleri seve seve verebilirim. 

Ama buradaki gibi ev yapımı baharatlar kullanmak şansım olmayacak üstelik hem yağlar hem de yemeklerde kullanılan baharatlar özelinde 1000’i aşkın bitki kullanıyorlar, maalesef biz de böyle bir bolluk söz konusu değil yine de “ hiç bir şeyi memleketlerinde kolayca bulamayan Avrupalılar üzülsün “ bile diyemedim, Avrupa da Hint marketinden bol bir şey yok çünkü. Darısı bizim memleketin başına diyorum.

FULLY VEGAN
Buraya geldiğim günden itibaren, balık yemeği de tamamen bıraktım. Tüm yemekler o kadar tatmin edici ki, değil et, tavuk, balık… Tereyağı, süt veya peynir dahi yemedim, aramadım, hatta istemedim.Üstelik yemeklerime bir damla tuz veya çayıma bir kaşıkcık şeker  dahi eklmedim… Burası insanı sadece gıda anlamında değil ruhsal anlamda da çok tatmin ediyor, yokluktan ziyade bir bolluk bilinci kaplıyor ki, tüm evrene sevgimi ve pozitif enerjimi yolluyorum… Hepinizi tüm kalbimle seviyor ve selamlıyorum….



 
Uzun ve hem zihinsel hem de bedensel sağlıklı yaşam için;
KAHVALTI kral öğünümüz
ÖĞLEN YEMEĞİ elbette Kraliçe
AKŞAM YEMEĞİ ise dilenci


IMPORTANT HERBS
Bu detayı yazmadan önce pek düşündüm ama ilgilenmeyen okumaz, ilgilenin ise çok işine yarar diyerekten eklemeye karar verdim…

Köri yaprakları, iştahı dengeliyor ve kolesterolu düşürüyor
Ispanak, hepimizinde bildiği gibi tam bir demir deposu, benim gibi anemiklere çok iyi geliyor, uykusuzluk sorunu çeken herkesin mutlaka tüketmesi gereken bir sebze, insomnia tedavisinde kullanılıyor.
Sarı Balkabağı, her ne kadar biz Türkler bu sebzeyi tatlı diye tüketiyor olsak da sigara tiryakisi olanlar için birebir. Çorbası veya yemeği de ayrıca gerçekten çok lezzetli.
Salatalık, susuzluğa, kuru gözlere ve elbette idrar yollarını temizlemek için birebir faydalı bir sebze.
Mandarine, Kanserli hücreleri iyileştirmek, boğaz ağrılarını hafifletmek ve bağışıklık sistemini kuvvetlendirmek için kullanılıyor.
Passion Fruit, Pasiflora olarak pek az yer de de olsa bulunabilen bu tropikal meyve de kanserli hücrelerin tedavisinde kullanılıyor. Ve yüksek tansiyonu olanlarında rahatlıkla ve özellikle tüketmesi gereken bir meyve.
Greyfurt, kolesterolü düşürmek ve susuzluğu engellemek için de kullanılıyor.
Papaya, aşık olduğum yegane tropikal meyvelerden hemoroit tedavisinde ve bağırsak sindirim açısından çok faydalı, yenen tüm yemeklerin kolaylıkla sindirimini sağlıyor.
Muz, kilo almak isteyenler için mineral depousuJ
Karpuz, yazın sıklıkla tükettiğimiz bu meyve bir yandan içimizi soğuturken diğer yandan hem susuzluğa iyi geliyor hem de idrar yollarını temizliyor.


Uzun lafın kısası, burada daha bahsedemeyeceğim birkaç uygulamadan daha geçtim. Tek söyleyebileceğim burada çalışan ekibe, 11 senesini ve gecesi gündüzüyle birlikte bu mesleğe adayan doktorum PushPa’ya, bana burayı tavsiye eden Steve’e ve yol gösteren Nesteren’e teşekkürü bir borç biliyorum. Buraya gelmek, batılı ve bu işlere uzak bir insanın kendi için yapabileceği en güzel şey diyebilirim. Ben ,içinde olduğum için ayrıca büyük keyif aldım o ayrı, bir daha gelmek ister miyim sorusunun cevabı ise “en kısa zamanda mutlaka ve en az 3 hafta”. Detaylar aşağıda,buraya ulaşım gibi daha detaylı bilgi için ayrıca da yardımcı olabilirim. Bunun dışında trip advisor veya google’dan da detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. 


BARBERYN BEACH AYURVEDA RESORT, Weligama, Sri Lanka
Tel: 0094 41 2252994-96


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder